بازاریابی عطر و رایحه: برندسازی با استفاده از رایحه

آیا واژه های فوق مترادف هستند و یا هر یک دارای معنای متفاوتی هستند؟ هنگام جستجو برای رایحه ای برای ساخت یک برند، درک تفاوت های موجود بین این واژه ها ضروری ست.

به طور کل، بازاریابی رایحه، برندسازی با استفاده از رایحه، و بازاریابی عطر مترادف هستند و همگی به نوعی از بازاریابی مربوط می شوند که حس بویایی مشتریان را هدف قرار می دهد.

به طور خاص تر، بازاریابی رایحه چیزی فراتر از اسپری کردن یک رایحه مطلوب در محیطی خاص است. برندسازی با استفاده از رایحه به معنای ایجاد رایحه ای منحصر بفرد است که مرتبط با برند باشد و احساسات خاصی را در فرد تحریک نماید. این مفهوم شامل ترکیب هویت برند یک شرکت، پیام های بازاریابی و مخاطبان هدف و همچنین ایجاد رایحه ای ست که این ارزشها را تقویت نماید.

اصطلاح بازاریابی رایحه به معنای ایجاد یک حس، تقویت محصولات و یا موقعیت یک برند می باشد. خطوط هوایی، هتل ها، و فروشگاه ها با اسپری کردن عطر در محیط خود به دنبال ایجاد حسی منحصر بفرد در مشتریان خود هستند با این امید که این کار بتواند حالات روحی مشتریان را تحت تاثیر قرار دهد.

رایحه محیطی کمی متفاوت است زیرا این مفهوم به طور کامل بر روی برند تمرکز ندارد. اما از این حیث با مفاهیم دیگر مشابه است که این مفهوم یک استراتژی بازاریابی ست که برای معرفی یک رایحه خاص و تاثیرگذاری بر تجربه مشتریان در فروشگاه به کار گرفته می شود. به عبارتی دیگر، رایحه محیطی تجربه افراد از فروشگاه را تقویت می کند و لزوما ربطی به برند شرکت ندارد. صفا رایحه شرکتی ست که متخصصین آن قدرت عطر و رایحه در دنیای تجاری مدرن را درک می کنند.

ایجاد یک برند با بهره گیری از رایحه امری دشوار و پیچیده ست که نیازمند مهارت های حرفه ای بازاریابی می باشد. هر ساله بیش از هزار عطر جدید در کل دنیا معرفی می شوند، و شرکت هایی نظیر صفا رایحه با خلاقیت و استراتژی های بازاریابی حرفه ای ست که می توانند شرکت ها را در انتخاب رایحه مناسب برای سازمان خود به شکلی مطلوب کمک کنند.